En sikkerhetsklarering er en avgjørelse om en persons antatte sikkerhetsmessige skikkethet. Det legges vekt på forhold som vurderer din pålitelighet, dømmekraft og lojalitet i forbindelse med behandling av gradert informasjon og tilgang til skjermingsverdige objekter og infrastruktur. I tillegg vurderes forhold som kan føre til at du selv, eller dine nærstående, utsettes for trusler mot liv, helse, frihet eller ære, slik at du kan bli presset til å handle i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser.
Sikkerhetsklarering gis for følgende sikkerhetsgrader:
- KONFIDENSIELT
- HEMMELIG
- STRENGT HEMMELIG
NATO-klareringer gis for følgende sikkerhetsgrader:
- NATO CONFIDENTIAL
- NATO SECRET
- COSMIC TOP SECRET
Personer som skal jobbe med gradert informasjon på nivå «KONFIDENSIELT» eller høyere må ha både sikkerhetsklarering og autorisasjon.
En adgangsklarering gir tilgang til skjermingsverdige objekter og infrastruktur.
En adgangsklarering har to nivåer:
- Adgangsklarering, ofte kalt ordinær adgangsklarering
- Utvidet adgangsklarering.
En ansatt med gyldig sikkerhetsklarering trenger ikke adgangsklarering i tillegg, uavhengig av nivå. Du trenger kun autorisasjon for å få adgang til skjermingsverdige objekter eller infrastruktur.
Jobber du i en virksomhet underlagt sikkerhetsloven og skal produsere eller ha tilgang til sikkerhetsgradert informasjon, skjermingsverdige objekter og/eller infrastruktur gjennom ditt arbeid, trenger du en sikkerhetsklarering eller adgangsklarering. Dette kan også gjelde deg som innleid personell i en slik virksomhet.
Det staten beskytter av informasjon, objekter eller infrastruktur, ønsker uvedkommende å få tak i. Derfor er vår oppgave å sikre at du er sikkerhetsmessig skikket til å verne om disse verdiene, slik at uvedkommende ikke får tilgang. Klarering er derfor et forebyggende tiltak for å redusere risikoen for blant annet innsidere, sabotasje og terror.
Dersom du blir klarert og autorisert må du alltid være ditt ansvar bevisst, både i jobbsammenheng og som privatperson, og du er en viktig brikke i vårt felles arbeid med å sikre våre nasjonale verdier.
- Din arbeidsgiver/oppdragsgiver begrunner et klareringsbehov og sender SKM en forespørsel på vegne av deg, sammen med en personopplysningsblankett du har fylt ut.
- Vi foretar en personkontroll, innhenter nødvendige opplysninger på deg og eventuelle nærstående som inngår i personkontrollen. Vi vurderer alle forhold i tråd med lov om nasjonal sikkerhet med forskrifter (sikkerhetsloven)
- Vi fatter en avgjørelse
Følg veiledningen for utfylling av personopplysningsblanketten. Pass på at du fyller ut alle punkter som er nødvendige for det nivået du skal klareres for. Ta kontakt med virksomheten din om du trenger ytterligere veiledning.
Dersom vi trenger noen utfyllende opplysninger fra deg, vil vi i de aller fleste tilfeller sende deg et rekommandert brev. Dette må hentes ut på posten med gyldig legitimasjon. Svarfristen vi setter i brevet løper fra da du henter brevet.
Ta kontakt og informer virksomheten din, så gir de oss beskjed.
Saksbehandlingstiden vil variere etter sakens kompleksitet og omfang. Dersom vi må innhente opplysninger fra deg, andre instanser, eller fra utlandet, og det må gjennomføres sikkerhetssamtaler, påvirker dette også saksbehandlingstiden. At saken din tar lang tid å behandle, betyr ikke nødvendigvis at du ikke får klarering. Vår saksbehandling starter når vi har mottatt en komplett personopplysningsblankett og forespørselsskjema fra virksomheten. Se oversikt over gjennomsnittlig saksbehandlingstid her.
Fyll ut personopplysningsblanketten riktig, sannferdig og i tråd med veiledningen. Svar raskt på våre eventuelle henvendelser og ettersend informasjonen vi ber om.
Når du er autorisert har du plikt til å informere din autorisasjonsansvarlig om forhold som kan påvirke din sikkerhetsmessige skikkethet. Denne plikten er lovfestet i sikkerhetsloven § 8-11.
Dersom autorisasjonsansvarlig i virksomheten bestemmer at forholdet bør vurderes av oss, blir det meldt inn som en «innkommende opplysning».
Terskelen for å melde fra til autorisasjonsansvarlig i virksomheten skal være lav. Alt som innebærer en endring av den informasjonen du har opplyst om gjennom personopplysningsblanketten forventes det at du varsler om så raskt som mulig.
Unnlatelse av å varsle vil også være en del av den totale vurderingen av en persons sikkerhetsmessige skikkethet.
Hvis det blir innvilget en allmenngyldig klarering, vil virksomheten din få beskjed og informere deg om avgjørelsen. Dersom du ikke får innvilget en klarering som forespurt, får både du og virksomheten brev fra oss om avgjørelsen. Du vil få informasjon om klagerett og eventuelle vilkår satt for klareringen.
Om du ikke får innvilget klarering som forespurt, vil du motta et brev med resultatet av avgjørelsen og en begrunnelse. I enkelte tilfeller kan vi ikke gi deg den fulle begrunnelsen på avslaget. Dette kan for eksempel være på grunn av kildevernet og personvernet til nærstående. Sikkerhetsloven § 8-13 setter rammene for hva begrunnelsen kan inneholde. I brevet vil du samtidig få opplysninger om retten til å klage på vår avgjørelse. Les mer om rettighetene dine her.
Vi foretar alltid en helhetlig og individuell vurdering i hver sak. Det er viktig at du er åpen og ærlig, og redegjør for alle relevante forhold slik veiledningen krever. Det er ingen opplysninger som automatisk fører til en negativ avgjørelse, men dersom du holder tilbake informasjon vil dette kunne tillegges negativ vekt i vurderingen av din sak.