I skjema for «forespørsel om sikkerhetsklarering/adgangsklarering» må alle punkter fylles ut, og behovet for klarering må beskrives godt. Det er viktig at begrunnelsen er tydelig nok til at personer som ikke kjenner til virksomheten/arbeidsområdene forstår behovet for klareringen (benytt derfor som hovedregel ikke forkortelser).
Det må tydelig fremkomme av begrunnelsen hvorfor akkurat denne personen trenger akkurat dette klareringsnivået ved at det i begrunnelsen beskrives:
- Hvilke arbeidsoppgaver/oppdrag/prosjekter vedkommende skal involveres i og/eller ha tilgang til
- Hvilket graderingsnivå det er på informasjonen vedkommende skal ha tilgang til (graderingsnivået må være i samsvar med forespurt klareringsbehov)
Gå grundig gjennom personopplysningsblanketten og sjekk at alle relevante punkter er fylt ut.
Ja, anmodende virksomhet kan be om prioritering av en sak. Hvis deres virksomhet har behov for å få en sak prioritert kan dere sende oss en begrunnelse. For at vi skal forstå hvilke saker vi skal prioritere foran andre er vi avhengig av å forstå betydningen saken har. Eksempler kan være at saken er viktig for å opprettholde samfunnskritiske funksjoner, eller at uteblitt klarering fører til konsekvenser for stats- og samfunnssikkerheten. Vi ber om at det vises en nøkternhet med tanke på henvendelse om prioritet.
Begrunnelsen kan sendes skriftlig på e-post til post@skm.stat.no, eller til vårt postmottak på Nasjonalt BEGRENSET nett avhengig av sensitiviteten på innholdet.
Har dere spørsmål om klareringssaken til en av deres ansatte kan dere ta kontakt med oss via telefon. Merk at saksbehandlingstiden kan variere ut ifra sakens kompleksitet og det er flere faktorer som gjør det vanskelig for oss å svare ut når saken vil være ferdig behandlet. Her kan du ser mer om vår statistikk på saksbehandlingstid.
Vi gir beskjed til anmodende virksomhet når saken er ferdig behandlet. Vi gir beskjed uansett utfall av saken. Hovedpersonen vil kun bli kontaktet direkte dersom det i saken er gitt noen vilkår, restriksjoner – eller det er en helt/delvis negativ avgjørelse.
Saksbehandlingstiden vil variere etter sakens kompleksitet og omfang. Dersom vi må innhente opplysninger fra hovedperson, andre instanser, eller fra utlandet, og det må gjennomføres sikkerhetssamtaler, påvirker dette også saksbehandlingstiden. At saken tar lang tid å behandle, betyr ikke nødvendigvis at det ikke blir innvilget en klarering. Vår saksbehandling starter når vi har mottatt en komplett personopplysningsblankett og forespørselsskjema fra virksomheten. Se oversikt over gjennomsnittlig saksbehandlingstid her.
Vi anbefaler at dette søkes om mellom seks til tolv måneder før nåværende klarering utløper.
Dersom dere har behov for å finne ut om en ansatt har en gyldig klarering kan dere ta kontakt med oss.
Hvis dere har tilgang til Nasjonalt BEGRENSET nett kan dere kontakte NSM å be om tilgang til nasjonalt register. Da kan dere selv søke opp klareringsstatus på deres ansatte.
Det er kun virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven som kan anmode om sikkerhetsklarering/adgangsklarering. Derfor må du ta kontakt med virksomheten som har klareringsbehovet. Det er de som må anmode sikkerhetsklarering/adgangsklarering på vegne av dine ansatte.
Det er ikke mulig å få klarert sitt personell før det oppstår et klareringsbehov. Det er kun virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven som kan be om sikkerhetsklarering/adgangsklarering.
Dette må meldes til oss i SKM så raskt som mulig, slik at vi kan avslutte saksbehandlingen.
Den autorisasjonsansvarlige skal informere oss om forhold som kan påvirke den autorisertes sikkerhetsmessige skikkethet.
Det er autorisasjonsansvarlig som må gjøre en vurdering av de innkommende opplysningene, og om de skal sendes videre til oss i SKM.