Praktisk informasjon til deg som er innkalt til en sikkerhetssamtale.
Formålet med en sikkerhetssamtale er å innhente informasjon til vurderingen av om en person er sikkerhetsmessig skikket. I sikkerhetssamtalen vil man få spørsmål om relevante forhold klareringsmyndigheten trenger informasjon om for vurdering av sikkerhetsmessig skikkethet, og samtalen er også en anledning for den som er innkalt til å gi informasjon. Sikkerhetslovens § 8-4 viser hva som kan bli tillagt vekt ved vurdering av sikkerhetsmessig skikkethet. Det er klareringsmyndigheten som avgjør når det er nødvendig å gjennomføre en sikkerhetssamtale.
Viktig å vite om du er kalt inn til en sikkerhetssamtale
Hvis du blir kalt inn til en sikkerhetssamtale, vil du få et brev med tid, dato og informasjon om gjennomføringen. Det er viktig at du leser informasjonen i brevet, og gir tilbakemelding på om du vil møte til sikkerhetssamtalen. Dersom du ikke møter, vil dette kunne ha betydning for vurderingen av din sikkerhetsmessige skikkethet.
- En sikkerhetssamtale kan kun gjennomføres i våre lokaler. Dette er både for at vi skal kunne garantere at innholdet i samtalen forblir fortrolig, og at den gjennomføres i tråd med sikkerhetsbestemmelsene
- Du må ha med gyldig legitimasjon. Vi aksepterer pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort. Vær oppmerksom på at elektronisk førerkort ikke er gyldig legitimasjon
- Det er viktig at du møter presis
- Det er vanskelig å si hvor lang tid en sikkerhetssamtale tar, men vil normalt vare mellom 2-4 timer. Derfor er det viktig at du har satt av tilstrekkelig med tid
Sikkerhetssamtalen blir dokumentert
Vi er lovpålagt å dokumentere sikkerhetssamtalen med lydopptak, og ønsker også anledning til å ta videoopptak for å kunne dokumentere sikkerhetssamtalens innhold på best mulig måte. Slike audiovisuelle opptak krever samtykke fra deg som skal møte til sikkerhetssamtale, og dette vil bli avklart ved oppmøte. Dersom du ikke ønsker at sikkerhetssamtalen dokumenteres med videoopptak, vil det gjennomføres med kun lydopptak. En slik avgjørelse innvirker ikke på klareringsmyndighetens vurdering av din sikkerhetsmessige skikkethet.
Du kan ha med en bisitter
Du har rett til å stille med bisitter som personlig støtte. Dette fremgår av klareringsforskriften § 19. Nærstående personer som blir omfattet av personkontrollen kan ikke stille som bisitter. Klareringsmyndigheten kan avvise en bisitter dersom det er forhold i tilknytning til bisitteren som gjør det nødvendig, eller samtalen vil omhandle sikkerhetsgradert informasjon som vedkommende ikke kan autoriseres for.
Bisitter skal undertegne en taushetserklæring før sikkerhetssamtalen gjennomføres.
Hvis du ønsker å ha med en bisitter skal du melde inn dette skriftlig til SKM senest en dag før samtalen. Vi trenger følgende informasjon om vedkommende:
- Fullt navn
- Fødselsnummer
- Relasjon til deg som skal klareres
Utgifter for/til bisitter under sikkerhetssamtalen dekkes ikke.
Refusjon av reiseutgifter
SKM dekker rimelige og nødvendige utgifter til reise og opphold for oppmøte til sikkerhetssamtale. Som regel vil dette være reiseutgiftene du har ved bruk av kollektivtrafikk. Hvis du har lang reisevei og er avhengig av overnatting for at sikkerhetssamtalen skal kunne gjennomføres må du avklare dette på forhånd med oss.
Utgifter til bruk av taxi eller bruk av egen bil dekkes normalt ikke. Tapt arbeidsfortjeneste dekkes ikke.
Det er parkeringsplass mot betaling utenfor bygget, og ladestasjon for elbil på andre siden av gaten. Lokalene våre er cirka en kilometer unna Moss togstasjon, og cirka 200 meter fra Nesparken bussholdeplass.
Du finner kontaktinformasjon og adresse på denne siden i tillegg til at dette blir oppgitt i innkallingen til sikkerhetssamtalen.